15. jan. 2014

Materiel glæde

Materiel glæde, hvad er det? Hvor lang tid varer denne glæde? Hvorfor er det overhovedet en glæde? Tankerne om material glæde har steget mig til hovedet og ørerne, næsten mere end den organiske kemi gør. Jeg har foretaget så mange køb her i januar måned, og delvis er undskyldningen at der er januar udsalg, jule- og fødselsdagspenge der skal bruges. Den anden del er at man også har brug for pauser fra eksamenslæsningen og den bedste kur og form er helt klart en tur på Strøget med dine bedstesteste veninder eller bare alene er også OK. Det er kun dårlige undskyldninger der bliver fyret af. Det er her materiel glæde kommer ind og fylder i mig hele dagen og aftenen, og natten, og de næste par dage. Materiel glæde er glæden ved at få nye ting, fordi man føler at man ikke har nok i forvejen, hvilket er en løgn. Denne materielle glæde fylder ufattelig meget i hverdagen, både på instagram og diverse blogge, hvor vi viser vores kærlighed til disse genstande. Men hvor længe holder denne glæde? Tja, der går vel ikke så længe før trøjen/bukserne eller andre former for tøj og fodtøj, havner bagerst i klædeskabet og vi tænker ikke mere på det. Det minder faktisk om HC Andersens eventyr om juletræet som føler sig glemt, hvis jeg husker ret. Og hvorfor materiel glæde overhovedet kan kategoriseres under glæde så er det den følelse der opstår i kroppen af lykke, fordi man nu kan kalde sig for ejer af en genstand. Er vi mennesker ikke lidt magtsyge igen? Vi elsker at eje vildt mange ting. Jeg synes nu, at det er vildt at jeg er kommet frem til den konklusion. Det var ikke mine tanker til at starte med, da jeg tænkte på indlægget. Jeg ved ikke om i tænker over det, men det gør jeg sgu når jeg ser alle de instagram billeder og når jeg selv går på Strøget og ind i en butik og føler den "falske" kærlighed når jeg ser et par lækre sko. Det var aftens tanker for dagens shopping.. //M 

1 kommentar:

azuraijin sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.